دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات مطرح كرد؛
نقش رئیس جمهور آینده در نظام حکمرانی دیجیتال
به گزارش دیجیتالر، دبیر شورای اجرائی فناوری با تشریح نقش دولت آینده در حکمرانی دیجیتال و هوشمندسازی اظهار داشت: باید بازارگاه هایی برای ارائه خدمات دولتی رقابتی کاربرپسند و هوشمند برقرار شود.
به گزارش دیجیتالر به نقل از مهر؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تحول زا در جهان معاصر، نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها ایفا می کند. در دهه های اخیر، گسترش اینترنت و فناوری های مرتبط، منجر به تغییرات شگرفی در نحوه زندگی، کار و تعاملات اجتماعی مردم شده است. این تحولات نه فقط به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کرده اند، بلکه زمینه ساز پیشرفت های شایان توجهی در حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی نیز بوده اند. در عرصه اقتصاد، فناوری اطلاعات و ارتباطات با تسهیل فرآیندهای کسب وکار، کاهش هزینه ها و افزایش راندمان، به شرکتها و سازمان ها امکان داده است تا با سرعت بیشتری به بازارها دست یابند و خدمات خودرا بهبود بخشند. همچنین، ایجاد فرصت های شغلی جدید در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دیگر مزایای اقتصادی این تحولات محسوب می شود. بعلاوه، دیجیتالی شدن فرآیندهای مالی و تجاری، همچون بانکداری و تجارت الکترونیک، به افزایش شفافیت و کاهش فساد کمک کرده است. در بُعد اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات با فراهم کردن امکان دسترسی به اطلاعات و خدمات متنوع، زمینه ساز افزایش آگاهی و مشارکت عمومی در امور مختلف شده است. ارتباطات مجازی، رسانه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی نوین، به افراد این امکان را داده اند تا به آسانی با یکدیگر در تماس باشند و از تجربیات و دانش بهره مند شوند. این امر نه فقط موجب نزدیکی بیشتر افراد به یکدیگر شده، بلکه فرصت های آموزشی و فرهنگی جدیدی را نیز فراهم آورده است. در این بین، نقش رییس جمهور آینده جمهوری اسلامی ایران در هدایت و تحول نظام حکمرانی بسیار حائز اهمیت می باشد. رییس جمهور آینده باید توانمندی لازم برای ایجاد تحول آفرینی منسجم و ذوابعاد را در نظام حکمرانی کشور داشته باشد. این تحول نیازمند ایجاد انسجام در خط مشی گذاری، اجرا و نظارت بر برنامه های توسعه ای، خصوصاً در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بی گمان همگام سازی دولت با تحولات جهانی و پاسخگویی به نیازهای مردم در پارادایم همیشه برخط، از اصلی ترین چالش هایی است که رییس جمهور آینده با آن مواجه خواهد بود. دولت آینده باید با بهره گیری از ظرفیتهای بخش خصوصی و ایجاد رقابت در ارائه خدمات دولتی، بصورت هوشمند و بهینه، کیفیت و کمیت خدمات را بهبود بخشد. اجرای برنامه های توسعه ای نظیر ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه و قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی، نیازمند هماهنگی و انسجام در دستگاه های اجرائی و توانمندسازی نیروی انسانی است. بدون تردید فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک محرک قوی برای تحقق توسعه، نقش بی بدیلی در پیشرفت جوامع ایفا می کند. در این بین کشورهایی که توانسته اند به خوبی از این فنآوری ها بهره برداری کنند، شاهد رشد و شکوفایی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده اند. از همین روی، سرمایه گذاری در گسترش زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره گیری هوشمندانه از آنها، باید یکی از راهبردهای اصلی رییس جمهور آینده برای دستیابی به رشد و توسعه همه جانبه کشور باشد. مهر، به همین بهانه و در آستانه برگزاری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، به گفتگو با احسان کیان خواه دبیر شورای اجرائی فناوری پرداخته و نظر ایشان را درباره ی نقش دولت آینده در توسعه فضای مجازی و اینترنت جویا شده است. سه پارادایم در حوزه کاربرد اینترنت احسان کیان خواه، دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش مطرح شده در مورد کاربرد اینترنت در زیست جهانی امروز اظهار داشت: سال هاست که تغییر پارادایمی در کاربرد اینترنت برای زیستِ جهانی مردم رخ داده است. سه پارادایم مختلف دراین زمینه وجود داشته است. پارادایم اول در دوگانه «اتصال – قطع» (Connect - Disconnect) تعریف می شود. در این پارادایم اینترنت به مثابه فضایی فقط جهت رفع نیاز است. پارادایم بعد، شهروندان را در دوگانه «برخط – برون خط» (Online - Offline) تعریف می کند. در این نگاه، انسان تا حدی می تواند نیازها و حیاتش را بصورت برخط مرتفع سازد. ایشان سپس اضافه کرد: در این بین، پارادایم سوم و آخر که پیشرفته ترین پارادایم موجود در رابطه انسان و اینترنت شمرده می شود، پارادایم «همیشه برخط» (Always Online) است. شهروندی که در پارادایم قبل توانست میزانی از نیازهایش را بصورت برخط مرتفع سازد، چرا نتواند از ظرفیت اینترنت بصورت حداکثری جهت تسهیل زندگی و رفع نیازهایش استفاده کند؟ دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات افزود: پس نگاه انسان نسل جدید به اینترنت و فضای مجازی نه بصورت یک کالای لوکس و نه بصورت فضایی حداقلی برای رفع نیاز است، بلکه وی اساساً بدنبال طراحی زیست جدید، درون این فضا است. ایشان سپس و در پاسخ به این پرسش که نقش و ماهیت دولت، حکمرانی و رییس جمهور آینده در این تحول چیست؟ اظهار داشت: واضح است که دولت و نظام حکمرانی کشور باید هم پای این تحولات حرکت نماید. کیان خواه معتقد می باشد که اصلی ترین چالش های نظام حکمرانی کشور (مخصوصاً در نظام اداری) علاوه بر نبود تمرکز و انسجام در خط مشی گذاری، اجرا و نظارت بر این تحول، عدم هماهنگی دولت با مردم است. مردم نیاز به پارادایم سوم دارند اما دولت هنوز در پارادایم دوم و حتی گاهی اول قرار دارد. سرویس های دولتی به پارادایم سوم نرسیده اند وی در این خصوص اظهار داشت: به عنوان نمونه مردم در صورتیکه تجربه تحولات سایبری در خریدهای روزانه یا خدمات بانکی را دارند، همین چابکی و به هنگام بودن را از نظام حکمرانی و اداری کشور توقع دارند و البته توقع به جایی است؛ اما متأسفانه خیلی از خدمات دولتی هنوز به بلوغ پارادایم سوم دست نیافتند. وی با اشاره به قدمت طولانی نظام اداری و بورکراتیک ایران اضافه کرد: بوروکراسی مدرن ایران قدمتی ۱۰۰ ساله داشته و تغییر آن بسادگی میسر نیست؛ اما در سه سال گذشته، در دولت شهید رئیسی طلیعه شکوفایی دولت هوشمند و حرکت نظام حکمرانی به سمت پارادایم سوم، چندین اقدام اساسی بوجود آمد. کلیدی ترین اقدام در این عرصه، ایجاد «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» و تصویب قانون «مدیریت داده ها و اطلاعات ملی» است که نقطه عطف راهبری تحول دولت شمرده می شود. الزامات دولت آینده در هوشمندسازی وی ضمن اشاره به خدمات انجام شده در دولت شهید رئیسی اظهار داشت: دولت و رییس جمهور آینده ملزم است با بوجودآوردن انسجام راهبری و حکمرانی در هوشمندسازی دولت خصوصاً انسجام بخشی در اجرای ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه، به قطار پرسرعت تحول آفرینی در دولت، شتاب دهد. دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات اضافه کرد: ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه دارای تشتت هایی است که چه از حیث نهادی و چه از حیث برنامه ای باید در دولت آینده به انسجام برسد. ما باید دولت آینده را در راه هوشمندسازی، با اجرای برنامه هفتم توسعه شکل دهیم؛ اما بصورت تحولی و نه فقط اقدامات جزئی و شکلی. کیاخواه اضافه کرد: بدین سبب رییس جمهور آینده باید در عین توانمندسازی نیروی انسانی دستگاه های اجرائی، از بخش خصوصی نیز برای ارائه سرویس ها و خدمات حاکمیتی استفاده نموده و خود در نقش تنظیم گری هوشمند و هوشمندساز مستقر شود. به عبارت دیگر باید برای ارائه خدمات در دولت جهت افزایش کیفیت و کمیت خدمات رقابت ایجاد شود و بازارگاه هایی برای ارائه خدمات دولتی رقابتی کاربرپسند و هوشمند برقرار شود. وی معتقد می باشد به بازآرایی و تلفیق دستگاه های دولتی از حیث مأموریتی، فرایندی و داده ای نیاز داریم. چینش جدیدی که مبتنی بر اقتضائات توسعه فناوری ها و اهداف و چشم اندازی ایران اسلامی باید شکل بگیرد. سخن پایانی در آستانه برگزاری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، توجه به نقش حیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردارست. همانطور که قبل تر بیان شد، فناوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تحول زا می تواند زمینه ساز بهبود کیفیت زندگی، افزایش راندمان اقتصادی و ارتقا سطح آگاهی عمومی در کشور باشد. در این بین، کاندیداهای انتخابات باید با درک اهمیت این موضوعات، برنامه های خودرا بر پایه استفاده هوشمندانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا نهند. ضرورت توجه به ایجاد تحول منسجم و ذوابعاد در نظام حکمرانی و توانمندسازی نیروی انسانی، همچون مسائلی است که رییس جمهور آینده باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشد. استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، ایجاد رقابت در ارائه خدمات دولتی و پاسخگویی به نیازهای مردم در عصر دیجیتال، همچون راهکارهایی است که می تواند به توسعه همه جانبه کشور کمک نماید. از طرف دیگر، انتخاب فردی دغدغه مند و آگاه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتخابات پیش رو، نه فقط به بهبود خدمات دولتی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان منجر خواهد شد، بلکه مسیر رشد و شکوفایی ایران را هموارتر خواهد ساخت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب