گزارش دیجیتالر؛
جنگ نابرابر صهیونیست ها از پشت سنگرهای دیجیتال
به گزارش دیجیتالر، کمپین های اخبار جعلی حامی رژیم صهیونیستی که به منظور نادیده گرفتن و بی اعتبار کردن روایتهای فلسطینی در فضای مجازی اجرا می شوند، حاصل برنامه ای با قدمت بیشتر از یک دهه از جانب اشغالگران است.
به گزارش دیجیتالر به نقل از مهر، این تلاش در طول یک سال گذشته و تهاجم وحشیانه ارتش صهیونیست به غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی که به شهادت ۴۲ هزار و ۶۵ نفر از شهروندان فلسطینی منجر گردید، به مؤلفه ای کلیدی در کارزار جنگ اطلاعاتی این رژیم بدل گشته است.
بر اساس گزارش های انتشار یافته از جانب رسانه های معتبری چون پولیتیکو و یورو گیمر، رژیم صهیونیستی و گروههای حامی آن با طرح ادعای تلفات سنگین اشغالگران در جریان عملیات مذکور و انتشار گسترده تصاویری از اجسادی که مدعی بود در جریان این اقدام نظامی کشته شده اند، از راه ویدیو های تبلیغاتی پولی در یوتیوب و ایکس، بازی های ویدئویی خانوادگی و نمایش یک نسخه ۴۵ دقیقه ای از تصاویر در واشنگتن و هالیوود، به بزرگنمایی این فاجعه در نظر کاربران غربی پرداختند. خیلی از کارشناسان معتقدند که صهیونیست ها از راه این تبلیغات به شکلی به دنبال بزرگنمایی خسارات و مشروعیت بخشی به تهاجم گسترده به نوار غزه بودند.
با این وجود، استفاده از رسانه های اجتماعی بعنوان ابزاری در جنگ اطلاعاتی برای رژیم اشغالگر قدس تازگی ندارد. این رژیم از سال ها پیش و همگام با افزایش جهانی تعداد کاربران رسانه های اجتماعی، جنگ روایتها در فضای مجازی را به بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت تبلیغاتی خود تبدیل نموده است. در چنین شرایطی، مردم فلسطین و حامیانشان با دشواری و علیرغم سانسور گسترده از رسانه های اجتماعی برای نشر شواهدی از شهدای غیرنظامی و تخریب گسترده در غزه استفاده می نمایند تا افکار عمومی جهانی را ضد صهیونیست ها بسیج کنند و در مقابل، رژیم صهیونیستی و حامیانش هم با بهره گیری از همین ابزار به مقابله با داستانهای فلسطینی و تحریف حقیقت می پردازند.
کنترل جریان اطلاعات برای جلب پشتیبانی از تجاوزگری!
از زمان آغاز فعالیت رسانه های اجتماعی به تدریج صهیونیسم جهانی به کنترل جریان اطلاعات در طول درگیری ها توجه بیشتری کرد تا از برتری در میدان نبرد و جلب حمایت عمومی از اقدامات نظامی خود اطمینان حاصل کند. با گسترش رسانه های اجتماعی و ورود عموم مردم به این عرصه، رژیم صهیونیستی کوشش کرد تا داستانهای جهانی در رابطه با تهاجم نظامی خود به مواضع محور مقاومت را شکل دهد؛ تلاشی که با وجود سرمایه گذاری کلان جریان صهیونیسم، در یک سال گذشته و با وجود بمباران اطلاعاتی کاربران، چندان موفقیت آمیز نبوده است.
وبگاه خبری هآرتص، متعلق به رژیم صهیونیستی، در گزارشی به تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۷، اعلام نمود که اولین بار، تقریبا یک دهه پیش، وزارت امور راهبردی سرزمین های اشغالی شبکه ای از فعالان و سازمان های حامی این رژیم را تحت نظارت خود گرفت تا فعالیت محتوایی ضد کمپین «تحریم و عدم سرمایه گذاری» در شرکتهای سرزمین های اشغالی را از راه کمپین های هماهنگ و فریبکارانه ظاهراً طبیعی و خودجوش، ترویج کنند.
سانسور محتوای عربی در متا و ایکس
طبق گزارش آسوشیتد پرس در ماه می سال ۲۰۲۱، در درگیری نظامی صهیونیست ها با مبارزان حماس در سال ۲۰۲۱، نیروهای نظامی این رژیم کمپینی مخفی در رسانه های اجتماعی به راه انداختند که به بمباران غزه برای بهبود تصویر عمومی این حملات در بین ساکنان سرزمین های اشغالی می پرداخت. در عین حال، رژیم صهیونیستی دامنه دیپلماسی دیجیتالی خویش را به شرکتهای بزرگ فناوری در غرب گسترش داد. گزارش دیده بان حقوق بشر در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد که شرکت فناوری متا، مالک پلت فرم های بزرگی چون اینستاگرام و فیسبوک، درحال سانسور گسترده صدای شهروندان و مدافعان فلسطین است؛ اقدامی که ظاهراً به درخواست دولت اسرائیل بوده است.
به عقیده کارشناسان، تحولات اخیر رسانه های اجتماعی همچون خرید توئیتر توسط ایلان ماسک در اکتبر ۲۰۲۲ و کاهش نیروهای نظارتی شرکت متا در سال ۲۰۲۳، میدان نبرد دیجیتال را تغییر داد. حتی قبل از این تغییرات هم الگوریتم های رسانه های اجتماعی به شکلی طراحی شده بودند که محتوای تحریک کننده احساسات قوی، به ویژه خشم را ترویج دهند. ماسک بعد از تصاحب توئیتر و تغییر نام آن به ایکس، محدودیت های محتوایی آنرا کم کرد و بر همین مبنا، پلت فرم های مذکور، بیشتر از پیش به بستری مناسب برای نشر اخبار جعلی و جنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ضد محور مقاومت بدل شدند.
نبردی برای روایت سازی در فضای مجازی
رژیم صهیونیستی و حامیان آن به خوبی توانسته اند در فضای جدید رسانه های اجتماعی فعالیت کنند و از تغییرات به وجود آمده در استانداردهای محتوایی به نفع خود بهره برداری کنند. صهیونیست ها در جنگ اطلاعاتی خود چهار استراتژی اصلی را دنبال کرده اند: طرح ادعای کشتار شهرک نشینان در عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر بی اعتبارسازی صداهای حامی فلسطین و توجیه بمباران غزه محدود کردن جریان اطلاعات در مورد وضعیت اسف بار از غزه القای حس پیروزی در شهرک نشینان از راه تبلیغ قدرت نظامی و تخریب غزه
بسیاری از متخصصان براین باورند که سرمایه گذاری های رژیم صهیونیستی طی ده سال قبل دراین زمینه حالا نتایج خویش را نشان میدهد. چندین شرکت هوش مصنوعی در سرزمین های اشغالی و آمریکا که قبل از آغاز درگیری نظامی سال قبل در جنگ اطلاعاتی این رژیم نقش داشتند، فورا بعد از عملیات طوفان الاقصی فعال شدند. بعنوان مثال، شرکت فناوری «اکودا» (Akooda) در سرزمین های اشغالی در عرض چند روز نرم افزاری به نام «کلمات آهنین» (Words of Iron) را معرفی نمود که یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی است. این برنامه به کاربران اجازه می دهد که بشکلی ظاهراً طبیعی و خودجوش، پست های حامی رژیم صهیونیستی را تقویت کرده و پست های انتقادی نسبت به اقدامات اشغالگران را گزارش کنند.
جو بایدن در گرداب محتواسازی صهیونیست ها
این تلاشهای سازمان یافته در رسانه های اجتماعی به حدی قدرتمند هستند که حتی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هم اندکی بعد از ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳، دست کم دو بار ادعاهای گمراه کننده انتشار یافته از جانب صهیونیست ها در رسانه های اجتماعی را تکرار کرد. بر اساس گزارش وبگاه «The Intercept» در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳، وی طی اظهار نظری در تاریخ ۱۰ اکتبر سال گذشته، ادعا نمود که تصاویری را از سربریدن ۴۰ کودک توسط مبارزان حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی مشاهده کرده است؛ اتهامی که بعد از آن بارها رد شد. همان شب، کاخ سفید توضیح داد که بایدن این تصاویر را ندیده است. رئیس جمهور آمریکا سپس در ۲۸ اکتبر، گفت: آمار تلفات اعلام شده توسط وزارت بهداشت حماس در غزه حقیقت ندارد. این در حالیست که این آمار کاملا دقیق بودند.
کارشناسان براین باورند که عملیات طوفان الاقصی، به سرعت به سنگ بنای کمپین رژیم صهیونیستی در رسانه های اجتماعی تبدیل شد. داستانهای جعلی آنلاین اشغالگران، حماس را با گروههای تروریست مقایسه می کردند، خط میان غیرنظامیان و نیروهای مسلح را محو نموده و تجاوز وحشیانه ارتش این رژیم به غزه را بعنوان مبارزه ای انسانی برای آزادسازی فلسطینیان از کنترل حماس جلوه می دادند. در چنین شرایطی، دروغ پراکنی پیرامون خشونت مبارزان آزادیخواه حماس به رژیم صهیونیستی کمک کرد تا روایتی وارونه و خلاف واقع را در رسانه های اجتماعی نقل کنند؛ داستانی که دهه ها اشغال، محاصره غزه و خشونت سیستماتیک ضد مردم فلسطین را نادیده می گرفت و تکذیب می کرد.
اکنون بیشتر از یک سال از آغاز حملات خشونت بار رژیم صهیونیستی به غزه می گذرد و همانطور که اعلام شده، اشغالگران تابحال بیشتر از ۴۲ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده اند. به اذعان بسیاری از رسانه های غربی همچون رویترز، آسوشیتد پرس و گاردین، حملات هوایی رژیم صهیونیستی سطحی از ویرانی شهری را به وجود آورده که حتی شدیدتر از وضعیت شهر های حلب در سوریه و ماریوپول در اکراین بوده و بافت شهری غزه را بشکلی هولناک نابود و تخریب کرده است. همزمان با دیده شدن گسترده کشتار غیرنظامیان و تخریب خانه ها در رسانه های اجتماعی و حضور معترضان در خیابان های غرب آسیا، اروپا و ایالات متحده، استراتژی جنگ اطلاعاتی این رژیم بر منحرف کردن توجهات از این جنایات جنگی متمرکز شده است.
سرمایه گذاری ۷ میلیون دلاری برای تروریست نامیدن طرفداران فلسطینی ها
پولیتیکو در گزارشی به تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، اعلام نمود که صهیونیست ها برای رسیدن به این هدف، از فضای قطبی شده اروپا و ایالات متحده بهره برده و یک روایت بسیار ساده را با نهایت توان گسترش دادند: انتقاد از جنگ به منزله یهودستیزی است و اعتراض به کشتار جمعی فلسطینیان، پشتیبانی از تروریست ها شمرده می شود. همچنین وبگاه خبری فرانسوی «La Libre» طی گزارشی در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ فاش کرد که جریان حامی صهیونیسم در ماه نخست جنگ، کمپین های تبلیغاتی گسترده ای را به ارزش تقریبی ۷.۱ میلیون دلار راه اندازی نموده تا طرفداران مردم فلسطین را حامی تروریسم معرفی نماید. تلاشهای رژیم صهیونیستی با حمایت گروههای حامی این رژیم در ایالات متحده همراه بود. این گروه در ایام نخست جنگ، بیشتر از ۲ میلیون دلار در رسانه های اجتماعی خرج تبلیغات کرد؛ رقمی که به صورت تقریبی ۱۰۰ برابر بیشتر از بودجه گروههای مدافع فلسطین در این زمینه شمرده می شود.
از سوی دیگر، وبگاه گاردین در گزارشی مورخ ۳ ژانویه ۲۰۲۴، اذعان داشت که اعضای کابینه و پارلمان سرزمین های اشغالی بعد از عملیات طوفان الاقصی لحن خویش را در رابطه با شهروندان فلسطینی و ساکنان غزه بشکلی فزاینده غیرانسانی کرده اند و به شکل مبهمی همه مردم این منطقه را تروریست اعلام می کنند. بعضی از این اظهارات در شکایت آفریقای جنوبی ضد رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری ذکر شده است. در رسانه های اجتماعی هم این روند بازتاب یافته و درخواست ها برای «نابودی»، «محو» یا «تخریب» غزه در نخستین ماه جنگ حدود ۱۸ هزار بار در پست های عبری زبان شبکه ایکس منتشر شد که در مقایسه با متوسط تعداد ۱۶ بار در ماه قبل از آغاز عملیات طوفان الاقصی، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
هرچند صهیونیست ها ادعا دارند که استفاده از چنین ادبیاتی در رابطه با ساکنان غزه، سیاست رسمی این رژیم نیست، بنظر می رسد که این نوع بیان را بعنوان بخشی از استراتژی خود در رسانه های اجتماعی در نظر گرفته است.
گزارش ها حاکی از آنست که در ماه اکتبر ۲۰۲۳، یک واحد جنگ روانی ارتش اسرائیل یک کانال تلگرام مخفی برای مخاطبان ساکن مناطق اشغالی راه اندازی کرد؛ کانالی که به انتشار محتوای در ارتباط با کشتار مبارزان حماس و تخریب غزه اختصاص داشت. با تداوم تجاوز به نوار غزه، تعداد بیشتری از سربازان این رژیم ویدئوهایی از جنایات خود به اشتراک گذاشتند و در آنها با افتخار از کشتار فلسطینیان، رقصیدن و بی حرمتی به قبرستان های فلسطینی سخن می گفتند. در همین حال، رژیم صهیونیستی همچنان به اجرای کمپین های رسانه ای اجتماعی برای منحرف کردن انتقادات از تعداد هولناک شهدا و حجم جنایات در غزه ادامه می دهد.
در این میان، حتی خبرنگاران و امدادگران مدافع حقوق بشر حاضر در این منطقه هم در امتداد روایت سازی جعلی این رژیم، بارها به همراهی با مبارزان حماس متهم شده اند. آسوشیتد پرس در گزارش به تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ اعلام نمود که گروه حامی صهیونیسم «هانست ریپورتینگ» (Honest Reporting) در ماه های ابتدایی آغاز جنگ، عکاسان فلسطینی که برای رسانه های بزرگ بین المللی کار می کردند را متهم به همکاری با نیروهای مقاومت حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی کرد و حتی ادعا نمود که این عکاسان مسلح بوده اند. هرچند این ادعا بعد از روایت سازی مذکور، بارها تکذیب و دروغ بودن آن اثبات شد، حساب رسمی این رژیم در ایکس همچنان پست های ترویج دهنده این ادعای بی اساس را حذف نکرده و به اصلاحیه ها هم اشاره ای نداشته است.
به عقیده کارشناسان، رژیم صهیونیستی به خوبی درک کرده است که عموم مخاطبان در صورت عدم دسترسی به داده های موثق، مایل به پذیرش محتوای تأییدکننده باورها و پیشفرض های خود هستند. از همین روی، اشغالگران با محدود کردن دسترسی رسانه های بین المللی به غزه، هدف قرار دادن زیرساخت های ارتباطی، ایجاد خاموشی های گسترده برق، تشدید کمبود سوخت لازم برای شارژ تلفن ها و سرورها و قطع طولانی مدت اینترنت، تلاش در کنترل جریان اطلاعات در غزه دارد. در صورتیکه این رژیم قادر به قطع کامل ارتباطات فلسطینی ها نیست، میزان اطلاعات موثق در دسترس را با این شیوه محدود کرده است. بر اساس گزارش کمیته محافظت از روزنامه نگاران ( CPJ)، در دو ماه اول جنگ، ۷۰ خبرنگار فلسطینی در حملات هوایی صهیونیست ها به شهادت رسیدند؛ رقمی که امروز و یک سال بعد از آغاز درگیری، به بالای ۱۶۰ تن رسیده است.
رژیم صهیونیستی، همینطور بشدت از پلت فرم های اجتماعی خواسته تا محتوای حامی فلسطین را بعنوان ترویج کننده تروریسم حذف نمایند. سازمان دیده بان حقوق بشر در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۰۵۰ مورد حذف محتوای حامی فلسطین توسط متا را مستند و گزارش کرده است. علاوه بر این، متا با تکیه بیشتر بر سیستم های هوش مصنوعی، نمایانی پست های حامی فلسطین را بشدت کاهش داده و در بعضی موارد، اصطلاح «فلسطینی» در اینستاگرام به «تروریست» ترجمه شده است.
متا با تکیه بیشتر بر سیستم های هوش مصنوعی، نمایانی پست های حامی فلسطین را بشدت کاهش داده و در بعضی موارد، اصطلاح «فلسطینی» در اینستاگرام به «تروریست» ترجمه شده است!
از سوی دیگر، میتوان سوء استفاده از ابهامات در وقایع را محور دیگر تلاش صهیونیست ها برای گمراه ساختن کاربران رسانه های اجتماعی دانست. وبگاه خبری گاردین طی گزارشی در ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ اعلام نمود که نیروهای اشغالگر به فلسطینیانی که درحال دریافت غذا از یک کاروان امدادی در غزه بودند، شلیک کردند.
این حادثه سبب شهادت بیشتر از ۱۰۰ تن و مجروح شدن حدود ۷۰۰ نفر شد. رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار خبر این جنایت، کل آمار شهدا و مجروحان را ناشی از ازدحام دانست. این در حالیست که شواهدی جدی بر مبنای شهادت خیلی از این افراد در اثر تیراندازی صهیونیست ها وجود داشت. صهیونیست ها سپس فیلمی کوتاه و ویرایش شده از این حادثه منتشر نمودند، اما این فیلم هم نتوانست ادعای اشغالگران را اثبات کند.
در ادامه حساب های حامی صهیونیسم، غیرنظامیان را به تهدید نیروهای این رژیم متهم و اصولاً مبحث وقوع تیراندازی تردید ایجاد کردند. این الگوی دستکاری اطلاعات تا به امروز در چندین حادثه دیگر هم تکرار شده است.
بخشی از کمپین رژیم صهیونیستی در رسانه های اجتماعی همینطور به مقابله با مخالفان جنگ در سرزمین های اشغالی و افزایش رضایت کاربران راست گرا اختصاص دارد. دولت این رژیم با تصویب اصلاحیه ای در قانون ضد تروریسم سرزمین های اشغالی، انتشار محتوای ضد جنگ در رسانه های اجتماعی را جرم انگاری و کانال های تلویزیونی و وبسایت های فعال ضد جنگ را تهدید به مسدودسازی کرده است. همینطور خبرنگاران مخالف با درگیری نظامی، توسط گروههای افراطی راست گرا بشدت مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
جنگ اطلاعاتی که صدای حامیان فلسطینیان را در فضای مجازی خاموش می کند
جنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ضد محور مقاومت نمونه ای آشکار از استفاده ابزارهای رسانه ای و رسانه های اجتماعی برای تغییر حقیقت ها و شکل دادن به افکار عمومی جهانی است. این رژیم، با بهره بردن از بسترهای دیجیتال و همکاری با شرکتهای بزرگ فناوری غربی، تلاش می کند تا داستانهای خویش را بعنوان حقیقت های بی چون وچرا در ذهن مخاطبان تثبیت کند. صهیونیست ها با انتشار اطلاعات نادرست و تحریف حقیقت ها، همچون بزرگ نمایی خسارات و ادعای تهدیدات نظامی گسترده، تلاش می کنند حمایت های بین المللی را از جنایات خود در غزه و سایر مناطق اشغالی جلب نماید. این اقدامات با هدف مشروعیت بخشی به تهاجمات و حملات نظامی صورت می گیرند تا در ذهن مردم جهان تصویری واژگون از مبارزات محور مقاومت ارایه کنند.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با راه اندازی کمپین های تخریبی و سانسور سیستماتیک، تلاش می کند تا صدای مقاومت فلسطینیان و حامیانشان را در فضای مجازی خاموش کند. این رژیم از تاکتیک هایی چون حذف محتوای حامی فلسطین، تغییر الگوریتم های رسانه های اجتماعی برای نمایش کمتر محتوای منتقد و القای حس تهدید دائمی بهره می گیرد. حتی کاربرانی که از این کمپین ها آگاه نیستند، ممکنست در اثر تکرار و حجم بالای اطلاعات جانبدارانه به صورت ناخودآگاه متأثر شوند و آنرا بعنوان حقیقت بپذیرند.
در همین حال، مردم فلسطین و حامیان آنها، با محدودیت های شدید و سانسور گسترده مواجه اند و تلاش می کنند داستانهای واقعی را به جهانیان منتقل کنند، اما رژیم صهیونیستی همواره با سرمایه گذاری های کلان در حوزه فناوری و شبکه سازی گسترده با هم پیمانان خود، برتری اطلاعاتی خویش را حفظ می نماید.
در نهایت، آن چه در بررسی این جنگ اطلاعاتی اهمیت دارد، تاثیر عمیق و جامع آن بر ادراک عمومی جهانی و شرایط منطقه ای است. این نبرد دیجیتال نشان میدهد که رژیم صهیونیستی تنها به ابزارهای نظامی محدود نشده و با بهره بردن از استراتژی های رسانه ای و تبلیغاتی، تلاشی هماهنگ و بی وقفه برای جلب حمایت بین المللی دارد. از این منظر، مقابله با این نوع جنگ، نیازمند آگاهی بخشی، حمایت گسترده از داستانهای مقاومت و کوشش برای ترویج حقیقت است؛ چون که در این بین، تنها با پایداری و تقویت ارتباطات و ارتقا سواد رسانه ای میتوان از تأثیرات جنگ اطلاعاتی کاست و به سمت درک صحیح و عادلانه از حقیقت حرکت کرد.
منبع: digitaler.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب