گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت اپراتورها در پاییز ۱۴۰۳

گزارش رگولاتوری از کیفیت اینترنت اپراتورها در پاییز ۱۴۰۳ دیجیتالر: فصلنامه جدید آماری فاکتورهای ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان منبعی معتبر و جامع برای تحلیل عملکرد شبکه های ارتباطی در کشور منتشر گردید.


به گزارش دیجیتالر به نقل از مهر، در جهان امروز، ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع شناخته می شوند. در ایران نیز، با رشد سریع استفاده از تکنولوژی های جدید و خدمات ارتباطی، بررسی و ارزیابی کیفیت خدمات شبکه های ارتباطی به یکی از دغدغه های اصلی نهادهای دولتی و اپراتورهای خصوصی تبدیل گشته است. در این راستا، فصلنامه آماری شاخصهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منتشر می شود، بعنوان منبعی معتبر و جامع برای تحلیل عملکرد شبکه های ارتباطی در کشور عمل می کند. این گزارش ها بصورت فصلی وضعیت شاخصهای مختلف کیفیت شبکه را از جنبه های متعدد نظیر زمان تأخیر، سرعت انتقال داده، نرخ قطعی سرویس و میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس ها بررسی می کنند. ارزیابی دقیق این شاخصها نه فقط جهت اپراتورها اهمیت دارد بلکه بعنوان مبنایی جهت تصمیم گیری های استراتژیک برای نهادهای دولتی در راستای توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تدوین سیاستهای مؤثر در این عرصه نیز به شمار می آید. از آنجاییکه فناوری اطلاعات و ارتباطات خصوصاً در سالهای اخیر در زندگی روزمره و فعالیتهای اقتصادی نقشی محوری ایفا می کند، کیفیت شبکه های ارتباطی نیز تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر تجربه کاربران و رضایت آنان از خدمات ارائه شده دارد. در این نوشتار کوتاه، با تمرکز بر داده های موجود در فصلنامه آماری شاخصهای کیفیت شبکه، اهتمام خواهیم کرد روندها و تحولات عمده ای که در سالهای اخیر در کیفیت خدمات مخابراتی کشور رخ داده است را تحلیل نماییم. داده ها و شاخص هایی که در این گزارش ها ارائه می شوند، می توانند نقش کلیدی در شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود در شبکه های ارتباطی کشور بازی کرده و بعنوان ابزارهای راهبردی برای بهبود کیفیت خدمات و پیشرفت زیرساخت ها استفاده شوند. همچنین، بررسی تأثیر این شاخصها بر سطح رضایت کاربران و پیشبینی تحولات آینده در صنعت مخابرات کشور، درک بهتری از نیازهای موجود و اقدامات موردنیاز برای پیشرفت وضعیت فعلی به دست می دهد. هدف از این گزارش، علاوه بر تحلیل داده ها و شاخصهای ارائه شده در گزارش ها، بررسی تأثیرات آنها بر بهبود کیفیت خدمات و تامین نیازهای فنی و زیرساختی کشور است. زمان رفت و برگشت بسته ها (RTT) زمان رفت و برگشت بسته ها، بعنوان یکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی کیفیت اتصال شبکه ها، در این گزارش بصورت جداگانه برای دو نوع شبکه ثابت و سیار ارائه شده است. برمبنای داده ها، شبکه های ثابت در سطح داخلی (با ۲۰.۳۷ میلی ثانیه) عملکرد بهتری نسبت به شبکه های سیار (با ۳۵.۵۵ میلی ثانیه) دارند. همچنین، در سطح بین المللی، شبکه های ثابت و سیار به ترتیب با ۷۴.۶۴ و ۹۲.۸۶ میلی ثانیه عملکردی ضعیف تر از شبکه های داخلی خود دارند. نرخ تأخیر متغیر (Jitter) نوسانات تأخیر ارسال و دریافت بسته ها یا «Jitter» یکی دیگر از شاخصهای حیاتی می باشد که مستقیماً بر کیفیت خدمات و تجربه کاربری تأثیر می گذارد. طبق داده های ارائه شده در این گزارش، شبکه های ثابت داخلی با ۱.۱۹ میلی ثانیه کمتر از شبکه های سیار داخلی (۶.۶۱ میلی ثانیه) کارآیی بهتری دارند. این تفاوت می تواند نشان دهنده مشکلاتی در پایداری سیگنال ها و کیفیت اتصال در شبکه های سیار باشد که نیاز به رفع اختلالات و بهینه سازی سیگنال ها را می طلبد. در سطح بین المللی نیز شاهد افزایش تأخیر هستیم که بر تجربه کاربران ایرانی در استفاده از سرویسهای اینترنت بین المللی تاثیر گذار است.
قطعی و برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی و داده در گزارش فصلنامه آماری شاخصهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، میزان قطعی سرویس و برقراری موفقیت آمیز سرویسهای داده و صوت در شبکه های مختلف به تفصیل ارائه شده است. در پاییز ۱۴۰۳، شبکه های مختلف اپراتورهای ایرانی بصورت جداگانه عملکرد خودرا در زمینه قطعی سرویس و برقراری موفقیت آمیز ارزیابی کرده اند. همراه اول: میزان قطعی سرویس صوتی همراه اول با فناوری ۲G برابر با ۰.۳۹ درصد گزارش شده و میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی ۹۸.۹۵ درصد است. در فناوری ۳G، میزان قطعی سرویس صوتی برابر با ۰.۱۲ درصد بوده و میزان برقراری موفقیت آمیز ۹۹.۸۳ درصد گزارش شده است. در بخش سرویس داده نیز میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس همراه اول در فناوری های ۳G و ۴G به ترتیب ۳۳.۲۶ و ۹۹.۷۱ درصد و میزان قطعی ۰.۲۷ و ۰.۲۸ اعلام شده است. ایرانسل: در فناوری ۲G، میزان قطعی سرویس صوتی ایرانسل برابر با ۰.۴۸ درصد و میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی ۹۷.۷ درصد است. همین طور در فناوری ۳G نیز میزان قطعی سرویس ۰.۲۶ درصد و برقراری موفقیت آمیز ۹۹.۶۳ درصد گزارش شده است. دومین اپراتور بزرگ همراه کشور در بخش سرویس داده نیز در فناوری های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۷.۵ و ۹۹.۶۵ درصد برقراری موفقیت آمیز و ۰.۵۷ و ۰.۱۷ درصد قطع سرویس به ثبت رسانده است. رایتل: میزان قطعی سرویس صوتی رایتل که برپایه فناوری ۳G است، ۰.۵۱ درصد و میزان برقراری موفقیت آمیز آن ۹۹.۶۵ درصد گزارش شده است. سرویس داده رایتل نیز با فناوری های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۹ و ۹۹.۷ درصد برقراری موفقیت آمیز و ۰.۵۱ و ۰.۱۵ درصد قطعی تجربه کرده است.
به عقیده کارشناسان، این داده ها نشان دهنده عملکرد مناسب و کم نوسان در اپراتورهای بزرگ تر مانند همراه اول و ایرانسل است، خصوصاً در فناوری های جدیدتر مانند ۳G و ۴G که برقراری سرویسهای صوتی در آنها بصورت عمومی بالاتر از ۹۹ درصد گزارش شده است. در مقایسه، رایتل بعنوان اپراتور کوچک تر، باوجود عملکرد مشابه یا حتی بهتر در بعضی موارد، از نظر زیرساخت ها در سطح پایین تری نسبت به دو اپراتور بزرگ تر قرار دارد. سرعت انتقال داده یکی از شاخصهای کلیدی کیفیت شبکه، سرعت انتقال داده به حساب می آید که خصوصاً در نسل های سوم و چهارم ارتباطات همراه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. طبق آمار ارائه شده در گزارش فصلنامه آماری رگولاتوری، سرعت انتقال داده در شبکه های مختلف در پاییز ۱۴۰۳ به شرح زیر است: این آمار بیان کننده رقابت نزدیک در ارائه خدمات داده در شبکه های همراه می باشد، جایی که رایتل سرعتی بالاتر از ۲۰ مگابایت بر ثانیه ارائه می دهد و میزان قطعی کمتری (حدود ۱ درصد) نسبت به رقبای خود دارد. همراه اول و ایرانسل نیز به اختلافی اندک و سرعت حدود ۱۲ مگابایت بر ثانیه، به ترتیب جایگاه دوم و سوم را در اختیار دارند.
بررسی تأثیرات شاخصهای کیفیت شبکه، خصوصاً در زمینه زمان رفت و برگشت بسته ها، نرخ تأخیر متغیر، قطعی سرویس و سرعت انتقال داده، تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربری و سطح رضایتمندی مشتریان دارند. ضعف در این شاخصها می تواند منجر به کاهش کیفیت خدمات و نارضایتی کاربران و مشترکین شود. این امر خصوصاً در بخش های تجاری و خدمات آنلاین که بر بستر اینترنت فعالیت می نمایند، مشهودتر است. بنابراین، بهبود شاخصهای کیفیت شبکه به معنای افزایش رضایت مشتریان، کاهش قطعی ها و افزایش ظرفیت شبکه ها برای پاسخگویی اپراتورها به نیازهای کاربران خواهد بود. در این راستا، ارتقا زیرساخت ها، توسعه تکنولوژی های جدید مانند ۵G و بهره برداری از ظرفیتهای جدید شبکه می تواند تحولی بزرگ در کیفیت خدمات مخابراتی همراه ایجاد نماید. سخن پایانی با توجه به داده های موجود در فصلنامه آماری شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات، گویی در مجموع کیفیت خدمات مخابراتی در ایران درحال بهبود است، اما بازهم چالش هایی در زمینه تأخیرها، قطعی سرویس ها و سرعت انتقال داده به قوت خود باقی هستند. از همین روی، برای دستیابی به بهبودهای بیشتر در این حوزه ها، نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها و استفاده از فناوری های پیشرفته تر بالاتر از هر زمان دیگری احساس می شود. همچنین، بررسی دقیق تر عوامل تاثیر گذار بر عملکرد هر اپراتور می تواند به تصمیم گیری های مؤثرتر در راستای پیشرفت کیفیت خدمات در آینده کمک نماید.


منبع:

1403/12/01
10:57:35
5.0 / 5
263
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , بازی
این مطلب دیجیتالر را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنت بینندگان دیجیتالر در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
دیجیتالر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات
دنیای دیجیتال در دستان شماست. دیجیتالر، همراه شما در دنیای فناوری اطلاعات