سبقت از راست تاكسی های اینترنتی از حمل و نقل عمومی
دیجیتالر: گفته میگردد ظهور تاكسی های اینترنتی در دنیا، افزایش حجم سفر، آلایندگی و كسب شش درصد از سهم بخش حمل ونقل عمومی را به دنبال داشته، اما برخی فعالان این حوزه تعمیم نتایج این تحقیق به ایران را غیرمنطقی می دانند.
به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، امروزه رشد و توسعه شهرها، افزایش جمعیت و وسائل حمل و نقل شخصی و عمومی در كنار فعالیت های فزاینده شهری و افزایش سفرهای شهری، معضلات ترافیكی را به وجود آورده است. پس استفاده و بهره مندی از تكنولوژی های نوین(I.T.S) به عنوان روش های حمل و نقل هوشمند و اینترنتی می تواند نقش موثری در ساماندهی حمل ونقل شهری به خصوص در كلان شهرهای كشور داشته باشد.
تجربه ای كه به قول دكتر محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در نشست تخصصی«جابجایی حمل ونقل هوشمند» همزمان با برگزاری دومین روز از دومین همایش تهران هوشمند در برج میلاد، در سایر كشورها روی آن كار شده است و البته با احداث فرصت ها و چالش هایی باز همراه بوده است.
**چالش های تاكسی های اینترنتی
معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران در این نشست با اشاره به وضعت تاكسی های اینترنتی در شهر لندن اظهار داشت: در كلان شهر لندن سازمان حمل و نقل این شهر متولی ساماندهی همه بخش های حمل و نقل شامل تاكسیرانی رسمی و شخصی است.
وی اضافه كرد: اتفاق خوبی كه افتاده است كار به سه بخش شامل تایید صلاحیت راننده، دیگری شرایط وسیله نقلیه و همین طور شركت های حقیقی كه می خواهند از این ظرفیت برای جابجایی مردم استفاده كنند تقسیم شده است.
پورسیدآقایی درباب تاریخچه فعالیت شركت حمل و نقل اینترنتی «اوبر» در شهر لندن اظهاركرد: این شركت در سال 2012 درخواست مجوز كرد كه سازمان حمل و نقل لندن برای آن مجوز صادر كرد.
وی افزود: البته اوبر به سبب مشكلات ناشی از عدم رعایت قوانین كار مجبور شد مقداری برای رانندگان تسهیلات در نظر گیرد و نهایتا در سال 2017 مجوز این شركت منقضی شد و البته این شركت به دادگاه عالی روپا شكایت نمود كه در مرحله رسیدگی است.
پورسیدآقایی با اشاره به رونق كسب و كارهای تاكسی آنلاین در كشور آمریكا اظهار داشت: در سال 2014 گزارشاتی دال بر پنج چالش اصلی درباب سرویس های اینترنتی مسافربرهای اینترنتی شخصی منتشر گردید كه ایمنی، سوژه امنیت داده ها و اطلاعات مردم، احداث فضای رقابت سالم، نمایش خدمات به افراد كم توان و مهمتر از همه نقش مكمل در سیستم حمل و نقل عمومی از مهمترین این مسائل بود.
وی اضافه كرد: برخی چالش های به وجود آمده درباب ایمنی همچون چگونگی ارزیابی و كنترل راننده ها بود كه البته در این بخش امتیاز دهی از طرف مردم می تواند موثر باشد. یا اینكه در هر صورت چه سیاستی باید درباب راننده دنبال شود كه اینها مشكلی احداث نكنند و یا اینكه چه سازمان هایی حق استفاده از اطلاعات مردمی را دارند.
وی اضافه كرد: چاره هایی كه پیشنهاد شده آن است كه شهرداری ها با امضاء سند عدم افشای اطلاعات خصوصی افراد، اجازه داشته باشند از این اطلاعات استفاده كنند.
پورسیدآقایی با تاكید براینكه درحال حاضر یكی از دغدغه های موجود با رواج تاكسی های اینترنتی در كشورمان، احداث رقابت صحیح بین تاكسیرانی و مسافربرهای شخصی است، اضافه كرد: به سبب این كه تاكسی های رسمی از مقررات محكم برخوردار می باشند پس این مسئله مقداری رقابت این دو بخش را ناسالم كرده است.
وی اضافه كرد: بعنوان مثال در ایران به تاكسی رسمی گفته میگردد باید جهت پیشگیری از احداث آلودگی هوا گازسوز شود یا هر شش ماه یكبار بایستی معاینه فنی دریافت كند و. یا اینكه یك تاكسی حداكثر 10 سال می تواند كار كند كه البته در خودرو مسافر بر شخصی چنین محدودیت هایی وجود ندارد.
معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری، یكی دیگر از چالش های بین تاكسیرانی سنتی و اینترنتی را نحوه قیمت گذاری خدمت به مسافر عنوان نمود و اظهار داشت: در تاكسی های اینترنتی قیمت پویا است و آنها از قابلیت تغییر قیمت ها در زمان های پیك و آف برخوردار می باشند كه این موجب رقابت بهتر خواهد شد اما سازمان های رسمی تاكسیرانی دنیا از قیمت پویا برخوردار نیستند.
**تاكسی های اینترنتی به جای مكمل، جایگزین حمل و نقل شده اند
اما معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در ادامه یكی از نكات اصلی ظهور تاكسی های اینترنتی را كه موجب احداث یك چالش جدی در كشورها شده است، جایگزین شدن این نوع تاكسی ها در حمل و نقل به جای مكمل بودن آنها دانست.
پورسیدآقایی می گوید: نتایج مطالعات نشان داده است كه از زمان راه اندازی مسافربرهای اینترنتی در شهرهای آمریكا، بیشتر مسافران این نوع تاكسی ها جوانان هستند، ضمن اینكه 6 درصد دائمی استفاده می نمایند و 9 درصد جمعیت باز بین دو تا سه بار در هفته از این تاكسی ها استفاده می نمایند كه البته این آمار امكان دارد در ایران متفاوت باشد.
**پولدارها بیشتر از تاكسی های اینترنتی استفاده می كنند
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران همین طور با اشاره به اینكه طبق این مطالعات مالكیت خودرو تغییرات جدی نداشته است، بیان كرد: در واقع آنهایی كه خودروی سواری داشته اند بیشتر استفاده می نمایند، این یعنی قشر مرفه جامعه بیشتر از مسافربرهای شخصی اینترنتی استفاده می نماید.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه با استفاده بیشتر از تاكسی های اینترنتی میزان پیمایش ماشین در كل بیشتر شده است، اضافه كرد: ضمن اینكه تاكسی آنلاین بخشی از سهم حمل و نقل عمومی را به خود جذب كرده به صورتی كه میانگین 6 درصد از اتوبوس و 3 درصد از خدمات تراموایی كاهش یافته است كه این بسیار قابل توجه است.
**تاكسی اینترنتی نبود، مردم از حمل و نقل عمومی استفاده می كردند
اما معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در ادامه با اشاره به سایر نتایج مطالعات انجام شده در آمریكا اظهار داشت: یك نكته مهم و اساسی این است 49 تا 61 درصد شهروندان گفته اند كه اگر این حمل و نقل اینترنتی ارزان نبود یا به سفر دررون شهری نمی رفتند یا از وسائل حمل ونقل عمومی استفاده می كردند.
پورسیدآقایی اضافه كرد: این چالش بزرگی است كه ازدیاد خدمات تاكسی های اینترنتی بصورت عملی موجب افزایش سفر در شهرهای دنیا شده است یعنی حجم تردد سفر را در شهرها زیاد كرده است.
وی همین طور اظهار داشت: هنگامی كه شركت اوبر به عنوان اولین تاكسی اینترنتی در دنیا بصورت انحصاری راه اندازی گردید، این شركت بیشتر نقش مكمل حمل ونقل را دارد، اما از هنگامی كه شركت دوم تاكسی اینترنتی تحت عنوان «لیفت» وارد میدان رقابت شد، نتیجه رقابت كاملا به ضرر شهر شده به جهت اینكه آنها جایگزین سیستم حمل ونقل شده اند و این خود آلایندگی شهری را افزایش داده است.
پورسیدآقایی می گوید: در ایران باز همین كپی برداری ها سبب شده است كه مجموع كرایه قیمت های سواری كم شود پس جایگزین حمل و نقل عمومی در شهرها شده اند.
وی با بیان اینكه، هم اكنون 30 درصد از مردم دنیا از خدمات تاكسی های اینترنتی استفاده می نمایند و از آن رضایت دارند، اضافه كرد: چراكه سرویس های راحت تر و بهتری برای مردم به وجود آمده است.
پورسیدآقایی اظهار داشت: البته با توجه به این چالش ها سیاست های متفاوتی در دنیا شكل گرفته است به طوریكه بعضی از كشورها همچون فرانسه، ایتالیا و انگلیس آنرا محدود و گاه لغو كرده اند و در خیلی از نقاط دنیا نیزاین شكل از حمل و نقل البته در جریان است، یك سیاست واحد در این خصوص وجود ندارد.
وی معتقد است: اگر ما نتوانیم بر این چالش ها غلبه و چاره مناسب نمایش نماییم، این سرویس های اینترنتی موجب افزایش آلودگی و ترافیك در شهرها می شود، پس مجبور هستیم به سمت محدودیت های بیشتر حركت نماییم.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران اضافه كرد: البته پیش از اینكه گرفتار این معضل شویم بایستی چاره صحیح را بیابیم و چالش ها را برطرف نماییم به صورتی كه از یك سو از مزایای آن استفاده و ازسوی دیگر از ازدیاد خودروهای شخصی و ناكارامد شدن سیاست های حمل و نقل عمومی جلوگیری نماییم.
**افزایش سفرهای آنلاین اسنپ از 100 نفر به یك میلیون و 400 هزار نفر
اما ژوبین علاقبند مدیرعامل تاكسی آنلاین اسنپ در این نشست در سخنانی با اشاره به سبب اقبال مردم از این نوع سرویس دهی و نحوه تعامل با شهرداری ها در سطح كشور با بیان اینكه، امسال تولد چهارسالگی اسنپ است، اظهار داشت: ما حدود سه سال پیش یكی از جشن هایی كه در این شركت داشتیم رسیدن به 100 سفر روزانه در تهران بود.
وی با اشاره به این كه، تعداد كارمندان اسنپ در آن زمان حدود 30 نفر بودند، اظهاركرد: یكی از بحث های مطروحه این بود كه نقطه بعدی را رسیدن به یك هزار و بعد 10 هزار سفر روزانه بگذاریم.
علاقبند در ادامه اشاره كرد: تعداد سفرهای شركت اسنپ در چهارشنبه گذشته برای اولین بار از یك میلیون و 400 هزار سفر روزانه گذشت.
وی اضافه كرد: امروز سفرهای اسنپ در شهر تهران حدود 600 هزار سفر روزانه است، درحالی كه شركت اوبر كه ما از ایده تاكسی اینترنتی آنها كپی برداری كردیم در بزرگترین شهر خودش كه سائوپائولو برزیل می باشد حدود 480 هزار سفر روزانه دارد.
**ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی، دلیل استقبال مردم از اسنپ
اما علاقبند سپس نمایش آمار رشد اسنپ اظهار داشت: این آمار نه به خاطر اشاره به موفقیت های اسنپ است، بلكه می خواهیم سوال نماییم به چه دلیل تاكسی های اینترنتی با این استقبال عمومی مواجه گشتند كه حتی خوشبین ترین سرمایه گذاران و بنیانگذاران در این شركت به ذهن شان خطور نمی كرد كه ظرف چهارسال تبدیل به بزرگترین سرویس حمل ونقل خاورمیانه و آسیا شوند.
وی اظهاركرد: تحلیل عوامل رشد اسنپ نشان داده است كه وجود مشكلات در حمل و نقل كشور یكی از دلائل استقبال مردم از این سركت بوده است، آغازین و مهمترین آن بحث عدم شفافیت قیمت بود چه آژانس های سنتی و حتی تاكسی های زرد كه تحت پوشش شهرداری بودند به هیچ عنوان به مردم قیمت های مشخص و با اطمینان نمایش نمی دادند.
مدیر عامل اسنپ می گوید: همه ما به خاطر داریم كه در طول سال های گذشته بیشتر تاكسی داران با مشاهده و ارزیابی ظاهری به مسافر قیمت می دادند.
علاقبند در ادامه اظهاركرد: امروز همه می توانند این گواهی را بدهند كه در حوزه حمل و نقل تاكسی صددرصد تغییر به وجود آمده است، حتی نحوه برخورد تاكسی داران غیر اینترنتی باز تغییر كرده است، چراكه یك سرویس آمده است كه قیمت آن با استفاده از تكنولوژی شفاف و ارزان شده است و از سویی درآمد راننده باز افزایش یافته است.
**بحث افزایش آلودگی نیازمند بررسی مطالعاتی بیشتر است
اما مدیرعامل اسنپ با یادآوری آنكه قبل از ظهور تاكسی های آنلاین، آژانس ها موظف بودند كه اگر مسافری را مثلا از مركز شهر به یك نقطه شهر می رساند، برای گرفتن سرویس دیگر خالی برمی گشتند اضافه كرد: این درحالی است كه این معضل در تاكسی های اینترنتی برطرف شده است و راننده می تواند سفر بعدی را همان جا بگیرد.
وی با طرح پرسشی اظهار داشت: آیا بازگشت اسنپ با مسافر آلودگی بیشتر به وجود می آورد یا بازگشت خالی خودرو های آژانس؟ ضمن اینكه معتقدم كاهش یا افزایش آلودگی هوا با ظهور تاكسی های اینترنتی نیازمند مطالعات علمی دقیقی است.
وی با اشاره به همكاری مناسب اسنپ با شهرداری و وزارت كشور و شركت در جلسات شورای عالی ترافیك در طول چندماه اخیر اظهار داشت: ما ساعت ها وقت گذاشتیم كه توافق نماییم شرایط راننده و ماشین های اسنپ چگونه باشد یا رسیدگی به شكایات و تخلفات، البته معتقدیم رسیدگی به شكایات در تاكسی های اینترنتی به مراتب راحت تر از رسیدگی به شكایات سامانه تاكسی های سنتی و آژانس های مسافربری است.
علاقبند همین طور اظهار داشت: اینكه ما مجوز فعالیت را از شهرداری و تاكسیرانی بگیریم مخالف هستم به این علت كه عقیده نداریم روش هایی تاكسیرانی برای كنترل قیمت یا نمایش خدمت و كنترل شكایت از ما بهتر است.
وی اضافه كرد: اما با كمال میل این آمادگی را داریم كه با شهرداری تهران هماهنگ باشیم و قرارداد امضاء و دغدغه های آنها مانند سن خودرو كه دغدغه اصلی شهرداری است یا بحث امنیت سفر را رعایت نماییم.
وی همین طور با بیان اینكه، راننده های اسنپ امروز از نظر امنیتی بهتر از راننده های تاكسیرانی و آژانس ها چك می شوند، اضافه كرد: آنها علاوه بر دریافت عدم سوء پیشینه، توسط یك سامانه آنلاین از طرف پلیس امنیت ظرف 24 تا 48 ساعت از راه یكسری دیتا بیس ها چك می شوند كه حتی تعدادی از این دیتاها امكان دارد در دریافت سوء پیشینه باز لحاظ نشود.
**مقایسه تهران با شهرهای بزرگ دنیا پذیرفتنی نیست
اما علاقبند در ادامه با اشاره به صحبت های معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران درباب اینكه 49 تا 61 درصد شهروندان آمریكایی گفته اند كه اگر این حمل و نقل اینترنتی ارزان نبود یا این سفر نمی رفتند یا از وسائل حمل ونقل عمومی استفاده می كردند، اظهار داشت: لندن و پاریس و شهرهای آمریكا از خیلی از جهات با تهران تفاوت دارند، آیا حمل و نقل عمومی ما با حمل ونقل عمومی این شهرها قابل مقایسه است؟
وی اظهار داشت: اگر تاكسی های اینترنتی نبودند مردم یا باید پیاده یا با حمل ونقل عمومی و دوچرخه به كار خود می رسیدند، كه البته این پیاده روی یا دوچرخه سواری با خاصیت های ساختاری و جغرافیایی تهران به جهت وجود پستی ها و بلندی ها سازگار نیست و از طرفی امكانات حمل ونقل عمومی مانند مترو یا اتوبوسرانی باز به اندازه ای نیست كه مردم بخواهند آن را جایگزین كنند.
علاقبند با تاكید براینكه، مردم كشورمان باهوش هستند و كسی در این شرایط اقتصادی علاقه ندارد پول اضافه از جیب خود هزینه كند، اظهار داشت: امروز حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس به مراتب ارزان تر از تاكسی های اینترنتی است اما چرا یك میلیون و 500 هزار سفر روزانه بااستفاده از تاكسی های آنلاین در شرایطی كه وضعیت اقتصادی مردم هم خوب نیست انجام می شود؟ به سبب اینكه حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز مردم نیست كه به این سیستم اینترنتی روی آورده اند.
وی در ادامه از آمادگی كامل این شركت مسافربری آنلاین به منظور همكاری و تعامل با شهرداری تهران آگاهی داد و در عین حال اظهاركرد: البته ما از مسئولان شهری درخواست می نماییم كه نقطه نظرات ما را باز به عنوان تاكسی های اینترنتی در نظر بگیرند.
**جهانگرد: از حمل و نقل اینترنتی دفاع می نماییم
اما نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باز در این نشست در سخنانی با بیان اینكه، روزانه حدود 20 میلیون سفر در تهران انجام می شود، اضافه كرد: این سفرها با یك یا چند هدف همچون كار، دریافت خدمات، تحصیلات و تفریحات انجام میگردد.
وی با بیان این كه مداخله مسئولان شهری برای بهینه شدن این سفرها بیشتر در بخش خدمات بوده است اظهار داشت: بعبارتی در سه حوزه دیگر كار، تحصیلات و تفریحات تامین نقاط رفت و آمد در اختیار رگولاتور نیست و نمی توان در آن دخالت كرد.
جهانگرد اشاره كرد: باید دید كه در حوزه خدمات بیشتر قطب سفرها به منظور تصمیم گیری به منظور مكانیزه و الكترونیك شدن سفرها در كجاهاست كه البته این بخشی از مسئله است.
وی اضافه كرد: البته بخش دیگر حل مسئله آمایش قطب های سفرخیز بصورت سخت افزاری است، یعنی به عنوان مثال مراكز فروش كالاها در شهر توزیع شود كاری كه در دوره یكی از شهرداران تهران در دهه هفتاد دنبال شد، به طوریكه شهردار وقت درصدد خرد كردن خیلی از قطب های نمایش دهنده خدمات در مناطق مختلف پایتخت بود.
جهانگرد همین طور با تاكید براینكه، امكان دارد برای دریافت یك خدمت عادی شهروندان چندین بار سفر درون شهری انجام دهند اضافه كرد: به صورتی كه در مقطعی مطالعه شد كه بیشتر از 60 درصد سفرهای مردمی نه برای دریافت خدمت بلكه برای دریافت اطلاعات اولیه خدمت بوده است.
وی بیان كرد: تلاش ما در دهه قبل این بود كه داده های خدمت یا كالا در اختیار مردم قرار داده شود كه این تعداد سفر كاهش پیدا كند.
جهانگرد با بیان اینكه، هم اكنون شرایط بسیار بهتر شده است و خیلی از اطلاعات كالاها و خدمات مردم می توانند از راه شبكه های اینترنتی دریافت نمایند، اظهار داشت: حتی امروز مردم بخشی از كالا و خدمات خودرا می توانند بصورت سفارش از طریق دور تامین كنند.
وی درعین حال با تاكید براینكه، الگوی حمل و نقل در شهر تهران بهینه نیست اظهار داشت: ما جزو معدود كشورهایی هستیم كه تاكسی جزیی از حمل و نقل عمومی و اشتراكی در واحد سفر شمرده می شود در صورتی كه تاكسی در همه خیلی از كشورهای دنیا برای سفارش نقطه به نقطه تعریف و طراحی شده است.
چهانگرد در ادامه اشاره كرد: از نظر ما یك تعهد دیجیتال در كشور در حال اتفاق است و به صورت حتم تاكسیرانی به روشی كه تابحال در كشور بوده است، ادامه نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: ما در این بین در گفت و گویی كه با دوستان داریم از حمل و نقل اینترنتی دفاع می نماییم، چراكه موجب بهبود شرایط اقتصادی مردم شده و از طرفی كیفیت را افزایش داده است و موجب اصلاح حتی نظام سنتی شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یكی ازوظایف اصلی شهرداری را بهینه سازی الگوهای حمل ونقل شهری از راه توسعه مترو و اتوبوسرانی دانست و اظهار داشت: در این بحث كاهش زمان، كاهش هزینه، افزایش كیفیت و تنوع خدمات برای مردم همچون موضوعاتی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
جهانگرد در ادامه به معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران سفارش كرد كه در اصل مدل حمل و نقل شهری تغییرات بزرگی را آغاز كند و در نفوذ دادن ظرفیت اینترنتی به سایر روش های حمل و نقل تاكسیرانی پیگیری لازم را داشته باشد، چراكه این از طرفی موجب افزایش نظارت بر حمل و نقل شهری و بهبود كیفیت و از طرفی باز در مدیریت حمل و نقل شهری تسلط بیشتری احداث خواهدنمود.
همایش بین المللی تهران هوشمند به همت شهرداری تهران با برگزاری 10 پنل تخصصی و كارگاه های گوناگون دیروز- سه شنبه- در برج میلاد به اختتام رسید.
علمی * 1836 *2017
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب