لزوم اصلاح مدل كسب وكارهای آنلاین به سمت نیازهای مردم

خرده فروشی آنلاین باید افزایش یابد

خرده فروشی آنلاین باید افزایش یابد دیجیتالر: بگفته عضو هیئت مدیره اتحادیه كسب وكارهای مجازی، شیوع ویروس كرونا می تواند تلنگری باشد به جهت اینكه نگاهی به تغییر فاز كسب وكارهای آنلاین داشته باشیم و عدد خرده فروشی آنلاین و استفاده مردم از خدمات آنلاین را افزایش دهیم و البته برای عبور از شرایط موجود، كسب وكارها باید یك برنامه ریزی حداقل 18 ماهه و یك سال و نیمه انجام دهند.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، بااینکه در نگاه نخست، برخی کسب وکارها از شرایط جدید منتفع می شوند، اما ممکنست به سبب تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر تامین کنندگان آنها، این کسب وکارها نتوانند از فرصت پیش آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند؛ بنا بر این بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات، تنها ۲۹ درصد کسب وکارها از این شرایط تاثیر مثبت گرفته اند و مهم ترین چالش این کسب وکارها، کاهش تقاضاست.
نکته دیگر، نحوه مواجهه کسب وکارها با شرایط جدید است؛ اینکه یک استارت آپ یا بنگاه اقتصادی، برای کاهش اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر خود، به تعدیل نیرو دست بزند، یا مدل درآمدی خودرا تغییر دهد، یا به سمت تعاملات جدید با سایر بازیگران و اجزای زنجیره ارزش خود برود، می تواند تأثیر شرایط جدید را برای آن بنگاه یا کسب وکار متفاوت سازد. از طرفی بااینکه ممکنست این تصور ایجاد شود که کرونا یک بیماری با تأثیر وسیع و کوتاه مدت روی کسب وکارها باشد، اما هنگامی که مسأله ای در جهان چنین وسعت همه گیری دارد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تأثیر آن بعد از مدتی از بین برود. بلکه باید خودرا برای تأثیر پایدار در جنبه های مختلف کسب وکار آماده نماییم.

کسب وکارهای آنلاین هم از تاثیر کرونا در امان نبودند
رضا الفت نسب -عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی- درباره تاثیر ویروس کرونا بر کسب وکارهای آنلاین به ایسنا اظهار داشت: از زمانی که ویروس کرونا به کشور وارد شده، کسب وکارهای آنلاین هم تحت تاثیر قرار گرفتند و از آثار منفی آن در امان نبودند. بااینکه بخش های اندکی مانند بخش محتوایی و بخش فروش کالاهای سوپرمارکتی توانستند تا حدی یک رشد مثبت را تجربه کنند، اما تعداد آنها کم بود و تعداد زیادی از کسب وکارها مانند حوزه های گردشگری، دلیوری و حتی کسب وکارهایی که مبادرت به فروش کالاهای دیگر مانند کیف، کفش و پوشاک می کردند هم با کاهش فروش مواجه گشتند.
وی افزود: بدین سبب نه فقط به صورت کلی اتفاق خاصی برای کسب وکارهای آنلاین رخ نداده و چه بسا ضررهای هنگفتی هم متوجه آنها شده است، درصورتی که قبل از این از جانب دولت آمارهای عجیب و غریبی مطرح شده بود در خصوص اینکه کسب وکارهای آنلاین در این مدت با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه گشتند و گویی شرایط بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با اشاره به شرایط ادامه دار شدن حضور کرونا در کشور بیان کرد: به نظر نمی رسد ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی در آینده و بطور کلی در کشور و جهان از بین برود و احیانا کرونا تا چندین ماه همچنان با ما باشد. کسب وکارها باید یک برنامه ریزی حداقل ۱۸ ماهه و یک سال و نیمه انجام دهند تا بلکه بتوانند از این شرایط عبور کنند و این مساله شامل کسب وکارهای نوپا و استارت آپ ها هم می شود.
الفت نسب در ادامه با اعلان اینکه این کسب وکارها هم اکنون مهمترین نیازشان سرمایه در گردش است، اضافه کرد: خیلی از آنها با بحران مواجهند و بدین ترتیب ما تا اختتام فروردین و اردیبهشت با تعداد زیادی از کسب وکارهای کوچک، متوسط و حتی بزرگ مواجه هستیم که حتی شاید قادر به پرداخت حقوق پرسنلشان هم نباشند و این شرایط را برایشان بسیار دشوار می شود و چه بسا مجبور به تعطیل کردن کسب وکارشان شوند.

لزوم اصلاح مدل کسب وکارها به سمت نیازهای جامعه
وی به کسب وکارهای نوپا سفارش کرد: آنها در این ایام باید تا جایی که می توانند مدل کسب وکاری خودرا به سمتی اصلاح کنند که بتواند نیاز جامعه را پوشش دهد. باید به نکاتی توجه نمایند همچون اینکه امروز همه مردم به سمت استفاده از مایحتاج بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی رفتند و از سویی می کوشند در خیابان ها و فروشگاه ها حضور نداشته باشند، بدین سبب کسب وکارها باید تا جایی که می توانند مدلشان را اصلاح کنند و با آنچه که مردم می خواهند هم راستا شوند و از آن طرف حتما هزینه هایشان را تا جایی که می توانند کاهش دهند.
وی با اشاره به نقش دولت اظهار نمود: دولت هم می تواند دراین زمینه به کسب وکارها کمک نماید. برای مثال اگر می خواهد وامی به کسب وکارها بدهد، درصورتی که منابعش هم اجازه می دهد، بجای قرار دادن مدت شش ماهه و ۱۲ ماهه برای بازپرداخت این وام ها، حداقل مدت دو سال را قراردهد. هرچند باتوجه به کاهش چشم گیر قیمت نفت و وجود تحریم ها، دولت هم خیلی منابعی ندارد و اگر برنامه ریزی مناسبی برای کسب وکارها نداشته باشیم، با تعداد زیادی کسب وکار تعطیل و به دنبال آن هم تعداد زیادی فرد بیکار در جامعه مواجه خواهیم شد و هزینه های زیادی بابت این بیکاری در بخش های مختلف گریبانگیر همه خواهد شد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با تاکید بر ضرورت تغییر فاز در بین کسب وکارهای آنلاین بیان کرد: امروز شاهدیم که خیلی از مسئولان در کشور موضوع اقتصاد دیجیتالی را پیش کشیدند و بنظر می رسد تمایل بیشتری به وجود آمده که به خریدهای اینترنتی و غیرحضوی هم بیش از پیش پرداخته شود. البته این مساله تا کنون در حاکمیت و دولت مشاهده نشده اما شیوع این ویروس و همه گیری آن می تواند تلنگری باشد و حاکمیت را به این سمت هدایت کند که نیم نگاهی به تغییر فاز کسب وکارهای آنلاین داشته باشیم.
الفت نسب با اعلان اینکه هم اکنون جمع خرده فروشی در ایران نهایتا ۱.۵ درصد به صورت آنلاین انجام می شود و ۹۸.۵ درصد آن آفلاین است، اظهار داشت: باید این مارکت را بزرگ تر نماییم و حجم خرده فروشی را به پنج درصد برسانیم و برای این کار سرمایه گذاری در بخش تجارت الکترونیک باید افزایش پیدا کند. در نهایت اگر دولت امروز برای این اقدامات برنامه ریزی کند، می تواند در چشم اندازهای سه ساله، پنج ساله و ۱۰ ساله، عدد خرده فروشی آنلاین و استفاده مردم از خدمات آنلاین را افزایش دهد که این مساله می تواند ثمرات زیادی برای کشور داشته باشد.




منبع:

1399/02/06
14:22:22
5.0 / 5
2957
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , اینترنت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات