جبران عقب ماندگی استارت آپی چگونه امكان پذیر است؟

جبران عقب ماندگی استارت آپی چگونه امكان پذیر است؟ شرکتهای بزرگ ایرانی باید با ایجاد مراکز شتابدهی به زیست بوم استارت آپی وارد شوند و عقب ماندگی ها را جبران کنند.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، استارت آپ ها که غالبا به شرکتهای نوپای حوزه فناوری اطلاق می شوند، باآنکه به واسطه روش های نوآورانه و مبتنی بر تکنولوژی روزی که پیش می گیرند، می توانند آینده روشنی برای کسب و کارها رقم بزنند و شیوه های سنتی را با شیوه های جدید کم هزینه تر و بهینه تر جایگزین کنند، همچنان موانعی را هم پیش رو دارند. همچون این موانع می توان به عدم ثبات اقتصادی و به روز نبودن قوانین متناسب با رشد فناوری ها ی نوین اشاره نمود.
در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با محوریت قراردادن مبحث نوسازی صنعت در پرتو تحولات نوظهور در مرکز همایش های مدیریت صنعتی، با سرلوحه قراردادن «به تغییر باید سلام داد!» بیان نمود: سیاستگذاران حوزه صنعت می بایست شرکتهای بزرگ را برای ورود به زیست بوم استارت آپی تشویق کنند و ایجاد مراکز شتابدهی استارت آپی، راهکار اساسی جبران عقب ماندگی های موجود است.
وی ضمن اشاره به اینکه صنعت در آینده نمی تواند به دور از فناوری اطلاعات به کار خود ادامه دهد، به رشد انفجاری داده در طول سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ اشاره نمود و افزود، در اقتصاد دیجیتال سه لایه وجود دارد که عبارتند از هسته مرکزی که متشکل از فناوری اطلاعات است که به صورت تقریبی ۳ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشورهای مختلف را به خود اختصاص می دهند. در لایه دوم، فناوری اطلاعات سبب تغییر مدل کسب و کارها شده است و حدود ۱۵ درصد از GDP کشورها را شامل می شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: لایه سوم، تعریف گسترده از اقتصاد دیجیتال است که شامل شرکت هایی است که از فناوری اطلاعات با هدف افزایش ارزش افزوده استفاده می نمایند و نزدیک به ۳۰ درصد GDP را به خود اختصاص می دهند. ازاین رو می توان گفت، اقتصاد دیجیتال به دنبال ایجاد کسب وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات است که بهره وری و کارآمدی بالاتری داشته باشند. در همین راستا، صنعت چهار(industry 4) در لایه سوم اقتصاد دیجیتال قرار دارد تا صنایع بخصوص از نوع سنتی و قدیمی بتوانند از ظرفیت هایی که این صنعت در اختیار آنها قرار می دهد برای رسیدن به بهره وری بیشتری استفاده کنند.

سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص کشورها
ناظمی با اشاره به اینکه سهم اقتصاد دیجیتال به مراتب بیشتر از سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخاص داخلی کشورهاست، خاطرنشان کرد: چالش اصلی کشور ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال به ترتیب ابتدا در لایه سوم، سپس لایه دوم و در وهله آخر در هسته مرکزی قرار دارد. به عبارت دیگر، ایران در شاخصهای در رابطه با شبکه، سطح پوشش و دسترسی دارای رتبه های به نسبت مطلوبی است، اما در چگونگی به کارگیری شبکه در شکل گیری کسب وکارهای جدید و زیست بوم استارت آپی، سهم اقتصاد دیجیتال کشور، کاسته می شود.
معاون وزیر ارتباطات، ضمن تبیین جزئیات طرح آینده نگاری سازمان فناوری اطلاعات ایران به روش دلفی، اظهار داشت: مداخله دولت ها در این عرصه به دو بخش توسعه فناوری و سیاست های طرف عرضه و مداخله دولت در طرف تقاضا تقسیم می شود. تحلیل پاسخ های دریافتی در طرح آینده نگاری نشان داد اعتقاد خبرگان بیشتر در خصوص مداخله دولت در زمینه توسعه فناوری است که به ترتیب مشتمل بر توسعه بخش پژوهش و دانشگاه با حوزه صنعت، توسعه زیرساخت های تحقیق و توسعه، وضعیت به روزرسانی قوانین و مقررات، کاهش مقررات و ارتقای شیوه های تأمین مالی تحقیق و توسعه است.
وی ادامه داد: در این میان، شیوه مداخه دولت در بازار هم به صورت کمک به توسعه شرکتهای کوچک و متوسط و هم چنین ارتقای محیط کسب و کار مورد توجه قرار گرفت. در این میان سه حوزه فعالیت رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا از وضعیت بهتری برخوردار می باشند و احتیاج به مداخله دولت ندارند و بخش خصوصی در آن به فعالیت می پردازند. اما امنیت سایبری، نیازمند مداخله دولت در به کارگیری و توسعه فناوری است. البته از حوزه رباتیک هم نباید غافل شد که در کشور ایران، بنا به دلایلی ولو ساختاری، از فرصت رشد کمتری برخوردار بوده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ضمن بررسی تاثیرات مثبت پاندمی کرونا بر حوزه خرده فروشی و در مقابل آن کاهش شدید رشد پلت فرم هایی مانند گردشگری و فروش بلیت، اظهار داشت: صنعت چهار در ایران در وضعیت کنونی، جذابیت و توانمندی پایینی دارد. بنابراین به نظر می آید، عدم رشد صنعت چهار در کشور از راه منبع محور بودن صنعت نشان داده شده است. به صورتی که صنایع ما، به علت منبع محور بودن دارای تمایل کمتری برای استفاده از فناوری اطلاعات هستند و از توانمندی کافی برخوردار نیستند.
ناظمی تصریح کرد: ازاین رو چاره ای که برای سیاستگذاران حوزه صنعت کشور وجود دارد، این است که شرکتهای بزرگ را به منظور ورود به حوزه تحقیق و توسعه زیست بوم استارت آپی تشویق کنند و جبران عقب ماندگی در این حوزه از راه ایجاد مراکز شتابدهی به رشد استارت آپ ها امکان پذیر است.




منبع:

1399/10/10
16:38:45
0.0 / 5
1283
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات