به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، از مفاهیمی كه در جهت مفهوم "مصرف زدگی" در كشور ما جای خویش را باز كرده و حتی به یك سبك زندگی هم تبدیل گشته مفهوم "لاكچری" است. سبك زندگی لاكچری تمایل به حداكثر لوكس شدگی در مصرف انواع اقلام مصرفی همچون مسكن، خودرو، پوشاك، خورد و خوراك و غیره را دارد.
تمایل به دیده شدن در بین "لاكچری زیان" به اندازه ای است كه حتی در دیگر حوزه هایی كه كاملا كابردی شناخته می شوند هم بروز یافته است. برای نمونه شماره پلاك ماشین یا شماره تلفن از آن مقوله هایی از زندگی است كه ارقام متفاوتش هیچ مزیت كاربردی نسبت به هم ندارند و صرفا یكسری كدهایی متفاوت و منحصر به فرد به منظور كدگذاری های مشخص است.
برخی از افراد اما از این فضای عاری از لوكس بودگی استفاده لاكچری می كنند؛ وجه استفاده آنها هم كوشش برای در اختیار گرفتن شماره های اصطلاحا "رند" است؛ همین ترتیب قرار گرفتن شماره های تلفن سبب شده است تا برخی ها برای در اختیار داشتن شماره های رندتر مبالغی كلان حتی تا یك میلیارد تومان هم هزینه كنند!
سیم كارت های یك میلیاردی!
غلامحسین اظهری - فعال صنفی بازار سیم كارتهای تلفن همراه - در گفت وگو با ایسنا، از آخرین وضعیت قیمتی سیم كارتها در بازار خرید و فروش اطلاع داد و اظهار داشت: حوزه سیم كارت های دائمی و معمولی با پیش شماره ۰۹۱۲ با كد یك از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع و تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم قیمت دارند. در همین رده شماره ای كدهای ۱۷۷ با سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۱۳۰ با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ۱۱۴ با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۱۵، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته اینها مربوط به شماره های عادی و معمولی است، اما برای شماره های استثنایی و اصطلاحا رند بعضی خطوط حتی با قیمت های ۵۰۰ میلیون و یك میلیارد تومان هم به فروش رفته است!
به نظر می رسد برخی اوقات خود شركت های مرجع عرضه سیم كارت ها هم به این مساله دامن می زنند. اینكه برای عرضه برخی شماره های رند به مشتریان مزایده برگزار گردد خود به تنهایی می تواند عاملی برای مشروعیت بخشیدن به انگیزه برخی ها برای خرید گران تر سیم كارت های رند باشد.
افشار فروتن - فعال صنفی حوزه بازارهای سیم كارت موبایل - هم با بیان این كه قیمت گران یك سیم كارت هیچ مزیت كاركردی بیشتری ندارد، اظهار داشت: قطع عرضه سیم كارت های با كدهای قدیمی تر سبب شد تا تقاضا جهت استفاده از این سیم كارت ها بیشتر و قیمت آنها گران تر شود. تقاضا هم متاثر از مباحث تجملاتی و حتی بورسی سیم كارت های تلفن همراه است.
این فعال صنفی بازار سیم كارت با بیان این كه پس از دوره ای، اپراتورهای تلفن همراه هم به این تب بازار دامن زدند، اظهار داشت: زمانی كه برای نخستین بار یكی از اپراتورهای اصلی عرضه دهنده سیم كارت به برگزاری مزایده برای فروش سیم كارت های اصطلاحا "رند" خود اقدام نمود، افزایش قیمت سیم كارت های رند شكلی رسمی به خود گرفت و تثبیت شد.
لوكس شدگی یك كالای كاملا كاربردی
فروتن با توضیح شیوه های مختلف متقاضیان برای پیدا كردن شماره های مدنظر خود، اظهار نمود: در بعضی از موارد متقاضیان برای تهیه شماره مورد نظر خود به بازار رجوع می كنند اما در بعضی از موارد مشتریان حتی پیش از رجوع به بازار با شماره ای كه مدنظر دارند، تماس می گیرند و نسبت به خرید آن شماره اظهار تمایل می كنند.
وی در نهایت با مقایسه بازار سیم كارت در ایران و دیگر كشورها، اظهار نمود: سیم كارت در كشورهای دیگر صرفا یك جنبه كاركردی دارد در حالی كه در كشور ما حالا تبدیل به یك بازار شده است كه محصولات لوكس جدای از جنبه كاركردی آنها مدنظر است.
شدت و حدت توجه بعضی از مشتریان به مساله "رند" بودگی شماره سیم كارت ها به اندازه ای است كه بعضی از این سیم كارت های رند دیگر تنها یك سیم كارت نیستند بلكه تبدیل به یك كالای سرمایه ای و حتی بورسی هم شده اند؛ بعضی از بازاریان این حوزه از تلاش در تهیه این سیم كارت ها و فروختن آنها به حداكثر ممكن دارند؛ سیم كارتهایی كه گاهی قیمت آن ها معادل چند واحد آپارتمان و یا ماشین لوكس است!
گفتنی است منظور از سیم كارت رند، تنها برخی اوقات پشت سر هم قرار گرفتن یك عدد واحد است كه با عنایت به اینكه گوشیهای تلفن همراه شماره ها را به صورت اسمی ذخیره می كنند، دیگر حتی كمترین توجیه كاركردی را هم برای شماره های رند بی مفهوم می كند. علاوه بر این و سوای از بحث رند بودن یا نبودن یك شماره مساله نرخ ساز دیگر قدیمی بودن یا نبودن كد یك شماره است كه آن هم در جای خود مساله بی اهمیتی است.
سیم كارت حالتی سرمایه ای به خود گرفته است
محمد پناهی – فعال صنفی بازار سیم كارت های تلفن همراه - در گفت وگو با ایسنا به الگویابی علل افزایش قیمت بعضی از این شماره ها پرداخت و اظهار داشت: در نگاه كلی این سلیقه مخاطب است كه تعیین كننده خواهد بود اما اگر برای مثال در شماره سیم كارتی یك عدد ۴ یا ۵ بار تكرار شده باشد یا عدد ۰ یا ۱ در آن پرتكرارتر باشد، آن سیم كارت برای مشتریان جذاب تر و قیمتش هم بیشتر است. همینطور اگر اعداد رندی مانند ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ در آن وجود داشته باشد قیمت سیم كارت گران تر هم می گردد.
این فعال صنفی حوزه بازار سیم كارت با بیان این كه حتی خود مخابرات هم خط های رند خویش را به مزایده می گذارد، ادامه داد: خطوط با كد ۱۷۰ كه به تازگی عرضه می شوند به مزایده گذشته می شوند كه قیمتی از چهار میلیون تومان به بالا دارند.
او افزود: همین كه خود مخابرات اقدام به برگزاری مزایده می كند، خود می تواند علتی برای افزایش تب گران تر شدن برخی سیم كارت ها باشد چون كه مشتریان تصور می كنند واقعا كالای با ارزشی را از دست داده اند در حالی كه واقعا اینگونه نیست و رند بودن یا نبودن یك سیم كارت نمی تواند بر روی كارایی آن تاثیر داشته باشد. واقعیت این است كه سیم كارت در كشور ما حالتی لوكس و حتی سرمایه ای به خود گرفته است كه بازار بزرگی هم در كنار آن به وجود آمده است.