معاون وزیر ارتباطات :
موفقیت پروژه های فناورانه منوط به تامین نیازهای مردم است
به گزارش دیجیتالر، رییس سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: پیش بینی و احصاء نیازمندی های مردم توسط فعالان دانش بنیان، موفقیت پروژه های فناورانه را تضمین می نماید.
به گزارش دیجیتالر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور(IT WEEKEND9) در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر و با نقل حدیثی از ایشان با این مضموم که «کسی که کاری را برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت را برای وی رقم خواهد زد»، به بررسی دلیلهای و میزان موفقیت و عدم موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات در سطح دنیا با اتکا به آمارهای جهانی پرداخت. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به منابع معتبری که تا کنون در زمینه مدیریت پروژه انتشار یافته است، گفت: طبق مطالعات میدانی صورت گرفته، آمار موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات در دنیا بطور حداکثری حدود ۴۰ درصد است و حداقل ۶۰ درصد پروژه های این حوزه به شکست منتهی و یا گرفتار چالش می شوند و میزان حدود ۱۵ درصدی این پروژه ها نیز بن بست کامل برخورد می کنند. خوانساری با طرح این پرسش که چرا کسب موفقیت در پروژه های فناورانه دشوار است به لزوم توجه به چهار زاویه برای دستیابی به موفقیت در پروژه های IT اصرار کرد و اظهار داشت: مردم، فرآیندها، فناوری و سازماندهی زاویه هایی هستند که توجه به آنها زمینه دستیابی به موفقیت در پروژه های فناوری را فراهم می آورد. وی پیش بینی و احصاء نیازمندی های کارفرما را یک نکته مهم و کلیدی ارزیابی کرد و در تشریح بیشتر این مساله بیان داشت: یکی از تفاوت های اصلی پروژه های حوزه فناوری خصوصاً نرم افزار در این است که نیازمندی های کارفرما ممکنست باتوجه به نیازهای مردم در طول پروژه تغییر پیدا کند و تغییر نیازمندی، تغییر ایده را در پی دارد و به همین ترتیب پروژه با تغییر در راه اصلی خود مواجه می شود. بنابراین، ایجاد چرخه های کوچک در طول پروژه با هدف دریافت و گرفتن بازخورد نظرات کارفرما و یا مشتری، روح متدولوژی جدید نرم افزار است که در پروژه های این حوزه بطور غالب وجود دارد. معاون وزیر ارتباطات، با یادآوری اینکه سرویس در زمینه فناوری مردم محور است، اظهار داشت: درک زود هنگام اشتباه در طول پروژه، این امکان را برای پیمانکار یا ارائه دهنده خدمت بوجود می آورد که بتواند وقت و هزینه کمتری را برای تغییر مسیر خود اختصاص دهد. در این میان، استفاده از روش «تیررسام» و به عبارتی تست کردن پروژه در طول مسیر، می تواند نقش مؤثری را در موفقیت آن ایفا کند. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، خطاب به پیمانکاران و شرکت هایی که برای کارفرمایان در بخش دولتی به ارائه خدمت می پردازند، سفارش کرد: بطور کلی، کارفرمایان دولتی در پیشبرد اهداف خود با محدودیت زمانی مواجهند. بدین سبب ارائه خروجی های گوناگون در بازه های زمانی کوتاه، نتیجه بهتری را در مقایسه با ارائه یک خروجی بعد از اتمام هر فاز کاری بدنبال دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب